Trends & inspiratie Trends & inspiratie

Even voorstellen: Jelte Kamsma

Kamsma Schoenen is een echt familiebedrijf dat al sinds 1754 een begrip is in Friesland. Inmiddels zijn onze schoenenwinkels gevestigd in Leeuwarden, Drachten, Heerenveen, Franeker, Harlingen, Sneek en Wolvega. Maar wie van deze familie staan er momenteel aan het roer? We stellen ons graag aan je voor, met in deze editie Jelte Kamsma. Jelte is eigenaar van de schoenenwinkel in Wolvega.

Waar Jelte nu niet uitgepraat raakt over schoenen, moest hij er als kleine jongen niet veel van weten. “Ik was 15 jaar en stond in de winkel van mijn ouders in Drachten, dat was geen succes. Ik keek vaak op de klok of het al zes uur was. Toen mijn vader zag dat ik de kantjes ervan af liep, heeft hij me ontslagen. Ik was nog niet volwassen genoeg.”

Horeca
Jelte’s interesse gaat in die tijd meer uit naar de Horeca. “Ik belde een bevriende horecaondernemer en vroeg of hij werk voor me had. Een week later had ik een baan in de bediening. Daar leerde ik veel en ik kreeg er lol in om het mensen naar de zin te maken.” Volgens zijn vader een goede leerschool. “Hij heeft altijd gezegd, ga eens een tijdje voor een baas werken, dan weet je ook hoe dat is. In de winkel heb ik daar nu profijt van, omdat ik ook weet hoe het is om aan de andere kant te staan.” In diezelfde periode gaat hij naar de hotelschool.

Omslagpunt
Met een decaan, van de hotelschool, raakt Jelte aan de praat over de winkel. “Ik vertelde dat ik het sparren met mijn vader altijd erg leuk vond maar nog te jong was.” Het gesprek zet hem aan het denken. “Er ging weer een deurtje open.” Niet veel later wordt het onderwerp aan de keukentafel aangesneden. “Ik zei nog tegen mijn vader haal niet direct wilde ideeën in je hoofd.” Nog geen twee weken daarna belde hij op: “wat dacht je van de zaak in Wolvega?” Ik heb daar goed over nagedacht en met verschillende mensen over gesproken.” Lang om na te denken heeft Jelte niet. “Bij de Kamsma’s is het beslissen en doorpakken.”


Een goed huwelijk
In 2011 gaat Jelte het huwelijk aan. “Ik wist op dat moment, ik maak een beslissing voor een groot deel van mijn leven en ik wil dat het goed uitpakt.” In de eerste drie jaar van zijn Kamsma-carrière is het dan ook flink aanpoten. “Zelf geloof je in de producten die je aanbiedt, maar je klanten kennen je nog niet. Ze weten nog niet hoe je service is en hoe betrouwbaar je bent. Mijn vader had in 30 jaar al een goede reputatie opgebouwd in Drachten, in Wolvega had ik die nog niet.”

Blaren op de tong
“Ik zeg weleens, we hebben in het begin de blaren op onze tong gepraat. Toen vond ik dat best lastig, nu snap ik heel goed dat we het vertrouwen hebben moeten winnen.” De vraag hoe het nu in de winkel gaat beantwoordt Jelte met een grote glimlach. “Het gaat super. In het begin vond ik het moeilijk om trots te zijn, maar nu kan ik oprecht zeggen dat ik super trots ben op wat we bereikt hebben. We hebben een heel positief imago opgebouwd. Een klant zei laatst: “moeilijk doen komt niet in het vocabulaire van Kamsma voor”, daar word ik heel gelukkig van.”

Een feestje in de winkel
In de winkel wordt er veel gelachen. “We zijn eerlijk naar de klanten toe, maar houden ook van gepaste humor. Ik denk daarom dat mensen hier graag komen.

Doordat we bij Kamsma zelf op de werkvloer staan, leren we de klanten goed kennen. Daar ligt onze kracht.

Hierdoor weten we wat de klant wil en kunnen we de collectie beter samenstellen. Jelte betrekt zijn personeel ook bij beslissingen. “Ik laat ze bijvoorbeeld commentaar geven op de collectiekeuzes. De dames zijn kritisch en eerlijk, daar leer ik van.”


Schoenen, schoenen, schoenen
“Mijn favoriete merk is Harris, een Italiaans label gemaakt in Florence, super specialistisch en helemaal met de hand gemaakt. Daar gaat mijn hart echt sneller van kloppen.” Hoeveel schoenen Jelte in de kast heeft? “Volgens mijn vriendin te veel, toch wel 30 paar. Omdat we een familiebedrijf zijn, gaat het bij ons thuis trouwens vaak over schoenen. Laatst kwam mijn vader terug van vakantie. Hij vertelde kort hoe het was, maar binnen anderhalve minuut hadden we het alweer over de winkel.”

Meer trends en inspiratie

Trends & inspiratie
Onze website maakt gebruik van cookies en daarmee vergelijkbare technieken. Klik op 'Ik ga akkoord' om toestemming te geven voor het plaatsen van cookies. Lees meer over cookies